Leonardo da Vinci byl umělec, vynálezce a můžeme o něm říci, že byl jeden z opravdu velkých géniů období renesance. Renesance bylo významné období v historii. Umělci, vědci, vynálezci i architekti se začali zajímat o to, jak nejlépe oslavit moudrost, šikovnost a krásu člověka. Začali věci navrhovat, vymýšlet a tvořit, aby co nejlépe sloužily lidem, šlo o oslavu hrdosti k člověku a lidství. To byla veliká změna, protože v období před renesancí (tedy v období gotiky), bylo vždy na prvním místě uctívání Boha. Najednou se pozornost obrátila k člověku a jeho emocím. Pokud o někom dnes řekneme, že je renesanční člověk, je tím myšleno, že se jedná o někoho výjimečného, obdivuhodného, a že takový člověk je ohromně šikovný. Obvykle je to míněno, jako veliká pochvala.
Da Vinci byl talentovaný vynálezce, skvělý kreslíř, úžasný malíř, sochař, architekt i vědec. Pilně pracoval, dožil se věku 67 let. Kreslil „studijní kresby“, lidí i zvířat, pečlivě si překresloval různé detaily (svaly a jejich napojení na kosti, ruce a nohy, zachycení pohybu, atd.) a z toho se učil. To bylo užitečné k tomu, že pak velmi dobře znal proporce lidského těla a znalosti využíval při navrhování svých vynálezů, nejen u „létajících strojů“.
Leonardo, kreslil i „technické kresby“, hlavně u svých vynálezů, kdy bylo potřeba kresbou vyjádřit myšlenku, popsat tvar a navrhnout konstrukci. Dochovalo se nám tisíce jeho kreseb, u kterých si často psal rukou poznámky. Neobvyklé bylo, že své poznámky psal dost zvláštním způsobem. Uměl zřejmě psát střídavě oběma rukama, což není běžné. Převážně psal levou rukou, tedy podle dochovaných poznámek. Takové písmo je zrcadlově obrácené, tedy psané zleva doprava. Níže je ukázka jeho písma, kde můžeme porovnat oba způsoby: horní dva řádky jsou psané pravděpodobně pravou rukou (zleva doprava) a spodní dva řádky, které jsou zrcadlově překlopené, jsou psané levou rukou (zprava doleva). Často psal florentským nářečím, tedy jazykem obecným, zvaným „volgare“.
Ukázka rukopisu Leonarda da Vinciho
Vitruviova figura – je to studie o proporcích lidského těla a stala se skoro symbolem období renesance
Za život napsal několik kodexů, ale ne všechny se dochovaly. Pro nás jsou velmi zajímavé a cenné, protože právě zde najdeme všechny jeho známé vynálezy. Kodexy jsou sbírky, něco jako učebnicové knihy, poskládané z jednotlivých listů. Jsou rozděleny podle témat, která ho zajímala a do nich zapisoval a kreslil studijní kresby i samotné návrhy vynálezů.
Kodex "O letu ptáků" - studuje v něm křídla ptáků a hmyzu, studuje pohyb a dynamiku letu, anatomické a aerodynamické vztahy ( což jsou vědy o proudění vzduchu a jeho vlivu na pohyb), navrhuje mechanická křídla pro člověka a později rozvíjí i myšlenku rogala; navrhuje princip vzletu stroje, který je předchůdcem dnešního vrtulníku – vzdušný šroub; navrhuje stroj, který je předchůdce letadla - ornitoptéru, atd..
Technická studie vzdušného šroubu - vrtulníku
Technická studie umělého křídla
Atlantský kodex - v něm spojuje živly vodu a vzduch, věnuje se vodním strojům a zařízením, navrhuje mechanickou pilu s vodním pohonem, otočný most, vodní bagr, využívá principu Archimédova šroubu k přečerpávání vody, řeší problémy znečištěné vody ve městech, rukavice s plavacími blánami, první podvodní skafandr, navrhuje hydraulický systém pro fontánu, atd.
Další z kodexů se věnuje válečným strojům, navrhl například první tank - obrněný vůz, katapult, varhanová děla, rozkládací dělo, atd.
Návrh prvního známého, mechanického, válečného stroje – tanku, tedy typ obrněného vozu
Některé kodexy věnoval hudebním nástrojům, navrhl podobu mechanického bubnu, nebo automatické pianovioly.
Další kodex obsahuje přesné nákresy k sestrojení automobilu i s brzdami, na principu pružiny. Vědci zjistili, že záměr nebyl v tom, sestrojit návrh automobilu pro člověka, tak jak to známe dnes, ale jednalo se o pojízdné zařízení pro jeviště divadla. Princip automobilu v tom však bezesporu zůstává a fascinuje nás to.
Návrh pružinového pojízdného stroje pro divadlo
Nesmíme zapomenout ani na Leonarda da Vinciho, jako malíře. Připomínáme záhadný portrét Mona Lisy, který je v galerii Louvre v Paříži, je jeden z nejznámějších obrazů na světě...
Portrét Mona Lisy
Osobnost Leonarda da Vinciho je tak významná a rozsah jeho práce tak veliký, že i po 500 letech od jeho úmrtí žasneme, jak geniální, chytrý a pracovitý člověk to byl. Leonardo vytvořil nadčasové dílo a ovlivnil tím umění i vědu na celém světě.
Leonardovy rukopisy a kresby jsou zpřístupněny zdarma na digitálním archivu E-Leo (www.leonardodigitale.com).
Zdroj: